lördag 9 september 2017

Riskor



Titti Fabritius Pepparriskan är mycket god salladssvamp. 

Jag gör så här:


Förväll (i bitar) i rikligt med vatten (lägg i kokande, salta inte) och koka i 10-15 minuter. 

Häll av vattnet, skölj 2-3 ggr i kallt vatten.

Häll på ren plåt eller skärbräda, strö hackad lök (gul eller röd) jämnt över och salta rikligt över allt (som för salta popcorn eller pommes). Blanda så att saltet fördelas jämnt. 

Pressa ner i ordentligt rengjord burk med tätt lock. Låt stå kallt i 2-3 dagar.
Därefter ätklart. Bör ätas inom 1-2 veckor. Kan frysas.

Sallad till macka, mat, smörgåstårta:

Blanda svampen med vispad grädde, smetana eller crème fraiche... gott så man blir salig 😋 Har du tur, vågar ingen annan smaka. Har du otur tar det slut för fort. Hittar du inte mer pepparriskor går det bra med blodriska, skäggriska, skogsriska, läckerriska 😉
Svara
2
3 min
Ta bort
Ieva Englund haha, ja exakt så är det! jag har haft tur än så länge - ingen annan har vågat smaka eller gillar den. gillar både smaken och konsistensen. Jag fryser mina riskor. Man kan salta de också - vet att de kan stå saltade i flera år, men jag är lite nojjig och fryser hellre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar